Aké sú funkcie dielov v elektromotore?
Elektrické motory sa spoliehajú na elektromagnetickú indukciu, fenomén objavený začiatkom 19. storočia fyzikom Michaelom Faradayom. Zistil, že pohyb magnetu cez toroid, okolo ktorého zabalil vodivý drôt, generoval elektrický prúd v drôte. Elektromotory používajú túto myšlienku v opačnom poradí. Keď prúd prechádza cez cievku, cievka sa zmagnetizuje a ak je pripojená k hriadeľu a zavesená v poli vytvorenom permanentným magnetom, protiľahlé magnetické sily vytvárajú dosť sily na otáčanie hriadeľa. Spojenie hriadeľa s prevodovým mechanizmom je schopné pracovať a pridávanie ložísk znižuje trenie a zvyšuje účinnosť motora.
Medzi hlavné časti elektromotora patrí stator a rotor, rad ozubených kolies
alebo remeňov a ložiská na zníženie trenia. Motory s jednosmerným prúdom tiež
potrebujú komutátor na zmenu smeru prúdu a na udržanie otáčania motora.
Séria elektromagniet vytvára magnetické pole v moderných motoroch.
Stator, Rotor, kefy a komutátor
Namiesto používania permanentného magnetu sa moderné komerčné elektromotory
zvyčajne úplne spoliehajú na elektromagnety. Stator tvorí rad malých cievok
usporiadaných v kruhovom usporiadaní a tieto cievky vytvárajú stojaté
magnetické pole. Samostatná cievka navinutá okolo kotvy a pripojená k hriadeľu
tvorí rotor, ktorý sa otáča vo vnútri poľa. Pretože nemôžete pripojiť drôty k
zvlákňovacej cievke, rotor zvyčajne obsahuje kovové kefy, ktoré zostávajú v
kontakte s vodivým povrchom na statore. Tento povrch, spolu s vinutiami
statora, je pripojený na silové svorky umiestnené na kryte motora.
Keď zapnete napájanie, elektrina prúdi do cievok poľa, aby vytvorila stojaté
magnetické pole. Tiež prúdi cez kefy a napája cievku kotvy. Motory na
jednosmerný prúd, ako napríklad tie, ktoré pracujú na batérii, tiež obsahujú
komutátor, ktorý je spínačom pripojeným k hriadeľu rotora, ktorý obracia
elektrické pole s každou polovičnou rotáciou rotora. Toto obrátenie poľa je
potrebné na to, aby sa rotor otáčal v jednom smere.
Ozubené kolesá a opasky
Samotný hriadeľ rotujúceho motora nie je veľmi užitočný, pokiaľ ho nechcete
použiť na vŕtanie alebo na rotáciu lopatky ventilátora. Väčšina motorov
obsahuje systém prevodov a / alebo hnacích remeňov na premenu energie
zvlákňovacieho hriadeľa na užitočný pohyb. Usporiadanie pásov alebo ozubených
kolies môže zvýšiť rýchlosť otáčania na priľahlom hriadeli, čo má za následok
zníženie výkonu, alebo môže zvýšiť výkon pri znížení rýchlosti otáčania.
Šnekové prevodovky môžu meniť smer otáčania o 90 stupňov. Ozubené kolesá a
remene umožňujú jednému motoru vykonávať rôzne funkcie súčasne.
Ložisko znižuje trenie a zvyšuje stabilitu a účinnosť.
Ložiská na zníženie trenia
Čím väčší je motor, tým väčšie je trenie medzi pohyblivými časťami. Táto trecia
sila je v protiklade s pohybom rotora, čo znižuje účinnosť motora a nakoniec
opotrebováva diely. Väčšina motorov má ložiská medzi statorom a rotorom, ktoré
udržujú stred rotora a minimalizujú vzduchovú medzeru. Menšie motory majú
guľkové ložiská, zatiaľ čo veľké motory používajú valčekové ložiská. Ložiská
potrebujú pravidelné mazanie, ktoré je spolu s údržbou a čistením vinutí
statora a kefy rotora dôležitým postupom údržby.